تازه های دنیای سه بعدی

تشخیص تومورهای مغزی با پرینت سه بعدی اسکن مغز

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی
بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

فیلامنت PLA قطر 1.75

مشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی بسیار زیاد است و همچنین این کاربرد ها در حال افزایش هستند به گونه ای که حدود 13 درصد از درآمد چاپ سه بعدی از زمینه ی پزشکی است در صنعت پزشکی برای پروتزها و راهنمایی جراحی، از پرینتر های سه بعدی استفاده میشود که این برنامه ها باعث بهبود و افزایش کیفیت زندگی برای افراد میشود.

تشخیص تومور

هنگامی که یک مشکل در مغز بوجود می آید، مانند تومور و یا مسدود شدن شریان ها نیاز به مطالعه دقیق و حساس روی بیمار احساس می شود درک دقیق شکل و اندازه تومورها بسیار دشوار است، که همین امر سبب می شود تشخیص و درمان نیز دشوارتر گردد. اما تهیه پرینتر سه بعدی از ماکت رشد و یا آسیب، ممکن است پزشکان را قادر به تشخیص بهتر این کار نماید.

این پیشنهاد توسط دکتر Okuda Darin شده است، کسی که  اخیرا برخی از اثربخشی هایی این روش را در تشخیص و درک ضایعات مغزی در بیماران مبتلا به  multiple sclerosis منتشر کرده است. تیم Okuda با تجزیه و تحلیل MRI اسکن مغز بیمار مبتلا به MS و پرینت سه بعدی دقیق یک نسخه از ضایعات، و یا مناطق آسیب دیده، تشخیص داده شده در آن این نمونه به فرد بیمار نشان داده شد به طور معمول بیمار فقط میتوانست تصاویر دو بعدی و یا بازسازی سه بعدی از آن را روی مانیتور مشاهده نماید.

Okuda عنوان می کند: “آنچه كه در ديدگاه های دو بعدی ساده مشاهده می شود، فهمی روشن از نوع واقعی ضايعه نيست. با مطالعه ضایعات در پرینت سه بعدی، ما به دنبال ارزیابی به روش کاملا متفاوت در سطح آنها هستیم.” با روش پرینت سه بعدی می توان تعدادی از ویژگی های که ضایعات MS را از انواع دیگر آسیب های مغزی، مانند نامتقارن بودن و ساختار سطح پیچیده تشخیص داد. این ویژگی در اسکن ها آشکار نبود و انتقال  آن به پرینت سه بعدی اجازه می دهد تا بیماران به راحتی آنها را درک کنند.

محصول پییشنهادی : مشاهده انواع فیلامنت رنگی کلیک کنید.

با تصاویر دو بعدی آسیب های ناشی  از MS به شکل” تخم مرغی “در تجسم شناخته می شوند ولی بر اساس چاپ سه بعدی، مشخص شد که اینگونه نیست و این مورد نشان داد که اصطلاحات متعارف که در این زمینه استفاده می شود ممکن است پس از بازبینی در فرم سه بعدی فیزیکی دقیق نباشند. این موضوع می تواند تفاوتی بین تشخیص صحیح از نادرست را ایجاد کند، ضمن اینکه پرینت ارزان و نسبتا سریع است و حتی می توان مدل را بزرگتر پرینت کرد تا بیماران درک بهتر و دقیق تری از آسیب پیدا کنند و نتایج این درمان را در خارج از تجسم و نمودار های مبهم مشاهده کنند.

محصول پیشنهادی : جهت مشاهده اسکنر سه بعدی در اصفهان کلیک کنید.

5 مزیت کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

همانطوز مه در باالا ذکر کردیم اسکن دقیق میتواند برای تشخیص بیماری و درمان کمک کند که با کمک از پرینترهای سه بعدی در مدت کوتاه و به طور دقیق، این تصاویر پزشکی را به مدل های کامل تبدیل کند.

1-دقت بالا

این دستگاه کمک مهمی در آموزش پزشکان و همچین آماده سازی آن ها برای فرایند های واقعی است چرا که با مدل های حاصل از این دستگاه به واقعیت شبیه هستند و اینگونه عملیات را دقیق تر و کاربردی تر میتوان انجام داد.

2-فناوری پیشرفته

ساخت اندام ها یکی از کارهایی هست که در آینده میتوانند پزشکان از آن استفاده کنند که باعث بهبودی روند آموزش و درمان بیماران میگردد و اینگونه یک سری بیماری ها که تا بحال درمانی برای آن کشف نشده میتوان بهبود بخشید .

3-تجهیزات پزشکی بدون محدودیت مکان

باالاخص در کشور های فقیز و مناطق دور افتاده که برای افرادی که توانایی خرید پروتز را ندارند ، یک راه حل اقتصادی این است که یک جز از اندام آن ها را طراحی و چاپ کنند بدون نیاز به حمل و نقل دائم تجهیزات پزشکی، تنها با یک دستگاه در محل تمام تجهیزاتی که پزشکان به آن نیاز دارند را تولید کرد.

4-روشی مقرون به صرفه در مدت زمان کم

با این دستگاه میتوان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را نیز فرهم کرد اینگونه هزینه و زمان صرف شده در انتظار دریافت دستگاه پزشکی از تأمین کنندگان خارجی به شدت کاهش می یابد و میتوان تجهیزات پزشکی را بدون صرف وقت و هزینه بالا با استفاده از آن تولید کرد.

5-سفارشی سازی شده

از آنجایی که ساخت پروتر برای هر بیمار باید شخصی سازی شود که به تبع هزینه ی آن ها گران میشود که اینجا چپاگرهای سه بعدی به کمک افراد می آیند مثلا بیمار میتواند طرح ها ، فرم ها ، اندازه و رنگ پروتزهای مختلف را ببنید و هرکدام را که خواست انتخاب کند. این کارباعث می شود هر قطعه چاپی سه بعدی که ساخته میشود مختص یک نفر باشد.

 

5/5 - (9 امتیاز)
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.