ساخت ماکت سه بعدی هواپیما با پرینتر سه بعدی
اگر میخواهید تجربه ی ساخت هواپیما با پرینتر سه بعدی داشته باشید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید : جذابیت پرواز همیشه روح آزاد انسان ، اکتشاف و ابتکار را دستخوش تحول کرده است. علاقمندان به صنعت هوافضا با پرینت سه بعدی هواپیما با پرینتر Ultimaker به سطح بی سابقه ای از قابلیت دسترسی، راهی بهتر برای یادگیری و کشف رسیده اند. این پرینت جذاب هم اکنون می تواند توسط همه مورد بررسی قرار گیرد.
ساخت ماکت هواپیما چه کاربردی دارد ؟
فلسفه طراحی بر این پایه می باشد که مدل پرینتی می تواند برای مهندسی هوافضا یا آزمایش آیرودینامیک در یک تونل باد، مورد استفاده قرار گیرد و یا حتی برای بازی کودکان! این مدل هر نوع نیازی را بر طرف می کند. در ادامه نحوه پرینت و در نهایت اسمبل کردن هواپیما مورد بررسی قرار می گیرد.
محتوای پیشنهادی : جهت مشاهده خدمات چاپ سه بعدی کلیک کنید.
مراحل پرینت ماکت هواپیما با پرینتر سه بعدی
این هواپیما برای پرینت بر روی یک پرینتر با ارتفاع ساخت معادل Ultimaker +2 Extended طراحی شده بود، زیرا از حداکثر حجم ساخت آن استفاده می شود و کاهش آن برای پرینترهای کوچکتر ممکن است سبب شود قطعات کوچکتر جزئیات را از دست بدهند و یا احتمال شکست در پرینت را افزایش دهند. این مدل به صورتی طراحی شده است که مناسب به نظر برسد و نیازی به ابزار، چسب یا اتصالات اضافی نداشته باشد. اکثر بخش ها با بهترین مواد، با کیفیت ترین سطح ممکن و وزن پرینت شده اند. با دانلود رایگان فایلهای مدل در YouMagine، می توان شروع کرد. جهت اینکار می بایست گروه های زیر پرینت شوند. توصیه می شود صفحات ساخت را برای نمایش بهترین نتایج با تنظیمات توصیه شده در تصاویر تنظیم کرد.
محصول پیشنهادی »: خرید بهترین اسکنر سه بعدی
Group A
Fill | |
0.8 | Bottom/top thickness |
0 | Fill density |
Advanced | |
0.4 | Nozzle size |
Quality | |
0 | Initial layer thickness |
100 | Initial layer line width |
Quality | |
0.06 – 0.09 | Layer height |
0.8 | Shell thickness |
Speed and Temperature | |
40 | Print speed |
None | Support |
Brim | Platform adhesion |
Speed | |
170 | Travel speed |
15 | Bottom layer speed |
0 | Infill speed |
0 | Top/bottom speed |
0 | Outer shell speed |
0 | Inner shell speed |
10 | Minimum layer time |
گروه A همه توخالی پرینت شده است، زیرا هر شی در یک نقطه به پایان می رسد که این امر سرعت پرینت را بالا می برد، همچنین از مواد کمتری استفاده می کند و سطح بهتری را فراهم می کند. جهت پرینت تمام اشیاء به صورت عمودی ممکن است رزولوشن Z را افزایش داده باشند.
به چرخش بال ها باید توجه داشت ، آنها باید در زاویه 45 درجه چرخش که در آن منحنی بسیار ملایم اتفاق می افتد پرینت شوند. با توجه به ارتفاع پرینت، چسبندگی خوب به لایه اول بسیار مهم است. این نیز دلیل آن است که تنها یک شی در یک بار پرینت می شود، سر نازل با حرکت بین قطعات پرینتی می تواند باعث ضربه خوردن به قطعه شود ولی در پرینت به صورت یکباره این احتمال کمتر وجود دارد. ضمناً باید بال سمت چپ را در کیورا برای بال سمت راست آینه کرد.
Group B
Fill | |
0.8 | Bottom/top thickness |
15 | Fill density |
Advanced | |
0.4 | Nozzle size |
Quality | |
0.06 – 0.09 | Layer height |
0.8 | Shell thickness |
Speed and Temperature | |
45 | Print speed |
Brim | Platform adhesion |
باید نسخه های نرمال A و B موتور را پرینت کرد و سپس نسخه های آینه ای را برای ساختن 4 موتور بدست آورد. میتوان تمام موتورها را یک بار برای صرفه جویی در وقت و نزدیک به هم به جهت کاهش فیلامنت پرینت کرد. چسبندگی لبه و لایه اول برای این چاپ بسیار مهم است زیرا نقطه تماس نسبتا کوچک است.
Group C
Fill | |
0.8 | Bottom/top thickness |
0 | Fill density |
Advanced | |
0.25 | Nozzle size |
Quality | |
0.09 | Layer height |
0.8 | Shell thickness |
Speed and Temperature | |
35 | Print speed |
Brim | Platform adhesion |
One at a time | Print order |
توربین بهتر است با یک نازل کوچکتر پرینت شود. که برای این حالت نازل 0.25 میلیمتر مناسب خواهد بود. برای حذف ساپورت بکار رفته کافی است حاشیه های لبه ها رو بریده و سپس تیغه های توربین را از ساختار ساپورت استوانه جدا کرد.
نباید تمام 4 توربین را با حالت “همه یک بار” پرینت کرد چرا که استرداد بیش از حد مورد نیاز برای هر یک از تیغه ها موجب می شود فیلامنت خرد شوند و یک خطای بسیار کوچک که احتمالا منجر به شکست می شود را بوجود آورد.
Fill | |
0.8 | Bottom/top thickness |
15 | Fill density |
Advanced | |
0.4 | Nozzle size |
Quality | |
0.12 | Layer height |
0.8 | Shell thickness |
Speed and Temperature | |
45 | Print speed |
None | Platform adhesion |
قطعه نهایی به لحاظ بصری مهم نیست، بنابراین می توان آنها را در ارتفاع بالاتر لایه پرینت کرد چرا که آنها از نظر پنهان می شوند. یک نسخه B از گیره وجود دارد که تلورانس اکسترودر پرینتر را بیشتر می کند ،اما بهتر است از گیره های نوع A برای شروع استفاده کرد، در صورتی که آنها بیش از حد تنگ هستند، می توان از گیره های B استفاده نمود.
استفاده از PLA به علت خواص پیچشی پایین و چسبندگی عالی که به شیشه دارد پیشنهاد میشود. اگر از ABS یا دیگر مواد warp-y استفاده شود که روی پلت فرم به خوبی چسبیده نمی شوند ممکن است قطعه پرینتی بعلت اهرم شدن از بین برود.
توجه: همه مدل های PLA برابر و یکی نیستند، برخی از آنها بهتر از بقیه مدل ها به شیشه می چسبند. برای PLA التیمیکر ، لازم است شیشه تمیز با پروفیل های استاندارد استفاده شود. مارک های دیگر ممکن است نیاز به چسب ، اسپری مو و یا نوار برای چنین پرینت های بلندی داشته باشند.
اسمبل کردن قطعات پرینتی ساخت هواپیما با پرینتر سه بعدی
- با دم در انتهای بدنه شروع کنید و ابتدا دم اصلی را با گوشه تیز قرار دهید، سپس قسمت جلوی آن را جا بزنید
- سپس باله های دم عقب را همانند عکس وارد کنید. باله ها در هر دو طرف قرار می گیرند، که باید به راحتی جفت و جور و فیکس باشند.
- پس از نصب باله های دم ، پین های کوچک را در شکاف مقابل جا بزنید. ممکن است نسبتا تنگ باشد که لازم است قسمت مورد نظر کمی سمباده بخورد.
- بخش جلو بدنه را به سمت قسمت مورد نظر نزدیک کنید.
- این دو قسمت باید با هم به خوبی فیت شوند و تقریبا هیچ فضایی نباید بین آنها بوجود بیاید.
- در حال حاضر قسمت بدنه را کنار بگذارید و یک پین مثلثی را برای شکاف یک بال قرار دهید. اگر پین ها بیش از حد تنگ هستند، از پین های گروه B استفاده کنید.
- بال یک طرف را با پین به بدن وصل کنید. تقریبا هیچ مقاومت نباید وجود داشته باشد.
- بال سمت دیگر را نیز جا بزنید ، تمام قطعات را در محل خود چفت کنید.
- در این مرحله بدنه اصلی باید به صورت متناسبی تکمیل شده باشد! سپس نوبت موتورها است. موتور مناسب را انتخاب کنید و آنها را در محل خود قرار دهید. توجه داشته باشید طول اتصال و زاویه بال موتور مورد نظر را مشخص می کند.
- جدا کردن توربین از ساپورت بکار رفته و قرار دادن در جای خود، می توان از یک لکه کوچک از چسب برای حفظ آن در محل استفاده کرد.
سخن آخر
در بالا نحوه ی ساخت هواپیما با پرینتر سه بعدی را آموختیم همچنین نکات نصب هواپیمای ساخته شده با پرینتر سه بعدی دیدم از قبل با کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت پوشاک ، کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی و…. نیز آشنا شدیم برای مشاهده ی انواع پرینتر سه بعدی میتوانید در نمونه محصولات ما مشاهده کنید و طبق آن مدل مورد نظر را انتخاب کنید همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال با کارشناسان پارت آیتک در ارتباط 09034445286 باشید.