اخبار و مقالات

پرینتر سه بعدی در صنعت مد و پوشاک

تولید پوشاک با پرینتر سه بعدی | لباس لیدی گاگا با پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت مد و پوشاک

تولید پوشاک با پرینت سه بعدی !!! یا صنعت مد !! اگر شما هم فکر میکنید پرینتر سه بعدی کجا و لباس کجا… سخت در اشتباهید!!! ترکیب هنر و علم یک چالش بزرگ برای انسان هاست و امروزه کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت پوشاک در حال گسترش است از مزایای این روش در مقایسه با فرایندهای تولید سنتی شامل فرایند طراحی سریع، زمان تولید کمتر و هزینه های پایین تر مربوط به گرفتن فهرست موجودی، انبارداری، بسته بندی و حمل و نقل است.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

پرینتر سه بعدی Ender 3 Max Neo کریلیتی / Creality Ender-3 Max Neo 3D printer

28,340,000 تومان28,340,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

پرینت سه بعدی لباس زنانه

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

پرینتر سه بعدی Ender3 V2 Neo کریلیتی / Creality Ender-3 v2 Neo 3D printer

21,789,100 تومان21,789,100 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

پرینتر سه بعدی در صنعت مد

با ظهور این دستگاه به صنعت مد به طراحان عزیز این اختیار را میدهد که برای تولید لباس و سفارشی کردن آن با مواد و ساختار مختلف کمک کند و اینگونه خلاقیت آن ها نیز بیشتر نیز میشود. پنج روش که بیشتر برای تولید محصولات پوشاک و مد  استفاده می شود، عبارتند از: استریولیتوگرافی، SLS، FDM پلی جت و بایندر جتینگ. که قطعا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

لینک پیشنهادی >> خرید بهترین اسکنر سه بعدی 1402

استریولیتوگرافی ( SL SLA)

برای تولید پوشاک با پرینت سه بعدی با  این روش نسبتا سریع و آسان است ولی از آنجایی که نیاز به ساختار های پشتیانی دارد ممکن است کیفیت محصول یک مقداری کم شود چون باید بعد از جدا کردن ساختمار پشتیبان سطح محصول سمباده بخورد و از معایب این روش میتوان به هزینه ی مواد چاپ و تنوع نداشتن رنگی اشاره کرد. نحوه ی کار این روش بدین صورت است که پلتفرم ساخته به اندازه یک لایه در رزین فتو پلیمر غوطه ور شده، بر اساس مدل سه بعدی لیزر ماورابنفش بر روی سطح پلتفرم میتابد و یک لایه از سطح  را جامد می کند. و بعد پلتفرم تیغه یک لایه از مواد را از مخزن روی لایه ی قبلی که جامد شده است میریزد

تولید پوشاک با پرینت سه بعدی استریولیتوگرافی ( SL SLA)

روش ذوب انتخابی توسط پرتو لیزر( SLS)

برای فعالیت در صنعت مد و پوشاک در این روش امکان تولید لباس های ظریف و کاربردی با دوام می باشد و بر خلاف روش قبل از ساختار پشتسبانی استفاده نمیکند پس نیازی به سمباده زدن ندارد ولی نسبت به SL محصول با کیفیت پایین تری تولید میکندنحوه ی کار این روش بدین صورت است که پودر پلیمرهایی نظیر شیشه، پلاستیک، فلزات، سرامیک روی پلتفرم ساخت در یک لایه نازک ریخته می شود. یک لیزر با کنترل رایانه لایه را ردیابی می کند و پودر را درست زیر نقطه جوش قرار می دهدو آن را به یک جسم جامد تبدیل میکند سپس پلتفرم ساخت پایین می آید و لایه بعدی پودر در معرض حرارت قرار می گیرد. در زیر به تصویری اشاره میکنیم که از TPU ساخته شده که یک بافت توری شکل دارد. TPU در اصل یک پودر ســفید است، درنتیجه، آن را با مواد دیگری ذوب وترکیب کرده اند تا به رنگ سیاه برسند.

تولید پوشاک با پرینتر سه بعدی روش روش ذوب انتخابی توسط پرتو لیزر( SLS)

روش مدل سازی FDM

تولید پوشاک با پرینت سه بعدی با روش امکان تولید محصولاتی انعطاف پذیر، براق و پارچه های توری شکل با پلیمرهای PLA نرم  می باشد و همچنین FDM یک روش نسبتا به صرفه است و اما عیبی که دارد این است که خطوط قابل مشاهده ای بین لایه ها ایجاد میکند. در این روش، برای ساخت از مواد به صورت فیلامنت استفاده می شود که تحت تاثیر دمای نازل، خمیری شکل شده و با حرکت برنامه ریزی شده نازل، به صورت لایه لایه بر روی پلتفرم پخش می شوند. این کار ادامه دارد تا محصول نهایی ساخته شود. در تصویر زیر لباسی مشاهده میکنید که با استفاده از چاپگر میکربوت که یک نمونه از چاپگر FDM است که با فیلامنت های PLA و فیلامنتهای انعطاف پذیر زیست تجزیه پذیر چاپ شده.

تولید پوشاک با پرینتر سه بعدی روش روش ذوب انتخابی توسط پرتو لیزر( SLS)

پرینتر سه بعدی پلی جت  Polyet

پلی جت نیازمند ساختارهای پشتیبان است که باید به طور مکانیکی حذف شوند. همچنین قرار گرفتن در معرض گرما، رطوبت، با نور خورشید می تواند تغییر ابعاد محصول را به همراه داشته باشد. در این روش، هد چاپگر قطرات مواد حساس به نور را بر روی پلتفرم پخش می کند. این قطرات با تابش آنی نور ماورابنفش جامد شده و محصول به صورت لایه لایه ساخته می شود.و لایه پایین می آید و لایه ی بعدی ریخته میشود و این روند ادامه دارد تا محصول نهایی ساخته شود .

بایندرجتینگ Binderjetting

تولید پوشاک با پرینت سه بعدی با روش بایندرجتینگ Binderjetting این روش به عنوان سریع ترین روش چاپ سه بعدی شناخته میشود و همچنین در چاپ چندین رنگ به صورت هم زمان میتواند استفاده کند ولی عیبی که دارد این است که معمولا محصولات ضعیفی را تولید می کند و ممکن است سطح ناهمواری بر روی محصول نهایی به وجود آورد. نحوه ی کار این روش بدین گونه است که مواد پودری در یک لایه نازک روی پلتفرم پخش می شوند. سپس، هد چاپ جوهر افشان، یک چسب شیمیایی را بر روی لایه ای از پودر می ریزد، تا لایه اول را کامل کند. و برای لایه ی بعدی مواد پودری پایین می آید با پیوند یافتن هر لایه جدید، پودر استفاده نشده آن از روی پلتفرم برداشته می شود.

چاپگر اسپکتروم زد 510  که یکی از چاپگر های بایندرجتینگ  است می تواند محصولات را در اجسام چند رنگ، با رنگ های 24 بیتی و رزولوشن 6000 چاپ کند. طراحان تیمبرلند برای بهبود تقویت قوس کف پا، الگوهای عاج، متعادل کننده های پاشنه و ارتوپدهای داخلی توانسته اند با این دستگاه کفش هایی تولید کنند.

محتوای پیشنهادی : جهت مشاهده پرینت سه بعدی کلیک کنید.

مزایای چاپ سه بعدی برای کسب و کارهای صنعت مد و پوشاک

استفاده از فایل های کد، به شرکتها اجازه میدهد تا به سرعت نمونه های اولیه را تولید کنند و محصولات هدفدار را مطابق با نیازهای مشتری، ایجاد نمایند. چاپ سه بعدی با کاهش میزان موجودی استفاده نشده و در نتیجه کاهش هدر رفت سرمایه به کسب و کارها کمک می کند. همچنین، این فناوری به اهداف مد پایدار یاری رسانده است، نظیر به حداقل رساندن پسماند در چاپ، بازیافت مواد، استفاده از مواد سازگار با محیط زیست که در آینده این صنعت بسیار مورد توجه قرار خواهند گرفت.

نتیجه گیری

در بالا با نحوه ی تولید پوشاک با پرینت سه بعدی و مزایای آن آشنا شدید به عنوان مثال تولید نمونه های اولیه توسط طراحان، ایجاد محصولات سفارشی ، بهبود کیفیت، کاهش هزینه، سرعت بیشتر، به 0 رسیدن پسماند مواد و… .ولی هنوز رده هایی برای پیشرفت و رفع نواقص ها وجود دارد.

 

5/5 - (2 امتیاز)
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.