اخبار و مقالات

کاربردهای چاپگر سه بعدی

چاپ سه بعدی

در این مقاله قصد داریم به کاربرد پرینتر سه بعدی اشاره کنیم چاپ سه‌ بعدی یک فناوری قدرتمند است که طراحان را مشتاق تر می‌کند و به آن‌ها آزادی طراحی می‌دهد و علاوه بر این پرینتر سه بعدی ابزار کمتری نیاز دارد و باعث کاهش هزینه‌های سنگین می‌شود. با توجه به طراحی و جنس قطعه ، دستگاه های زیادی وجود دارد که میتواند در صنایع مختلف استفاده شود. در دنیای فناوری و تکنولوژی شگفتی های زیادی روزانه میبینیم که مهم ترین بعد این پیشرفت ها ، جنبه ی اقتصادی آن هاست با استفاده از این دستگاه ها میتوانید به تولید انواع قطعات در صنتایع مختلف بپردارید

توسط این تکنولوژی قطعات را می‌توان به‌طور خاص طراحی کرد و نیازی به مونتاژ با هندسه پیچیده و ویژگی‌های پیچیده برای دستگاه نمی باشد. در حال حاضر، پرینتر سه بعدی در حوزه های مختلفی همچون تولید، پزشکی، صنعت و فرهنگ مورد استفاده قرار گرفته است که سبب تبدیل چاپ سه بعدی به فناوری تجاری گردیده است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

چاپ سه بعدی اسباب بازی
بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

فیلامنت PLA قطر 1.75

مشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

کاربرد پرینتر سه بعدی درتولید اسباب بازی

چاپ سه بعدی توانسته کمک بزرگی به صنعت دیجیتال بکند به طوری که با استفاده از این پرینترها اسباب ‌های جذابی تولید شده اند. با توجه به گران بودن انواع اسباب بازی کودکان، در صورت شکستن و یا آسیب دیدن، تعمیرشان هزینه کمتری نسبت به خریدن دوباره خواهد داشت. پس تولید قطعات یدکی انواع اسباب بازی می‌تواند کمک بزرگی به این صنعت بکند. این قطعات یدکی هم با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تولید می‌ شوند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت خودروسازی

زمان زیادی است که خودروسازان از این فناوری برای ساخت قطعات اصلی و یا قطعات یدکی استفاده می کنند. با این تکنولوژی سرعت ساخت قطعات بسیار بالا می رود و بر دقت و ظرافت ساخت آن ها تاثیر بسیار خوبی می گذارد.علاوه بر این جهت نمونه سازی قطعات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه شرکت آئودی از چاپ سه بعدی برای ساخت قطعات یدکی استفاده می کند. این شرکت این کار را با یک چاپگر سه بعدی فلزی انجام می دهد تا قطعات دقیق و با کیفیتی را در محصولات خود استفاده کند و بتواند خدمات پس از فروش بهتری ارائه کند.

همچنین برای تعمیر و یا بازسازی مدل های قدیمی از چاپگرهای 3D استفاده می گردد چرا که چرخه تولید قطعات آن ها متوقف شده و راه اندازی یک چرخه تولید برای ساخت قطعه کار عقلانی ای نیست و به صرفه تر است که از دستگاهی مانند یک چاپگر سه بعدی استفاده گردد.علاوه بر این موارد ساخت نمونه اولیه خودروهای جدید، جهت بررسی ظاهر و ساختار آن نیز یکی دیگر از موارد استفاده از چاپ سه بعدی است.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

درايور استپر موتور A4988 سبز رنگ / Reprap A4988 Stepper Motor Driver

41,965 تومان41,965 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

کاربرد چاپگر سه بعدی در آشپزی

چاپ سه بعدی مواد غذایی، با فشرده سازی لایه لایه غذا در سه بعد بوجود می آید. برای استفاده از این تکنولوژی غذاهایی مانند شکلات ها، آب نبات ها، کراکر، ماکارونی و پیتزا انتخاب های مناسبی می باشند.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

نمایشگر (LCD)و کنترلر فول گرافیک 12864 / 12864LCD Smart Controller

570,070 تومان570,070 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

کاربرد در طراحی و مد

طراحان مد این تکنولوژی پرکاربرد را وارد دنیای لباس کرده اند. محصولاتی همچون کفش و لباس ها توسط چاپگر سه بعدی تولید شده اند. نایک به عنوان یک تولید تجاری از چاپ سه بعدی به منظور ساخت نمونه اولیه و ساخت کفش فوتبال ۲۰۱۲ Vapor Laser Talon برای بازیکنان فوتبال آمریکایی استفاده کرده است.

محتوای پیشنهادی : شما میتوانید به طور کامل با کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت پوشاک آشنا شوید.

کاربرد چاپگر سه بعدی در دندانپزشکی

چاپگرهای 3d در دندانپزشکی پیشرفت بیشتری نسبت به دیگر حوزه های پزشکی و سلامت بدن داشته است. یکی از پرکاربردترین استفاده چاپ سه بعدی در دندانپزشکی ، ساخت براکت هایی برای هم ترازی و مرتب سازی دندان ها می باشد. بعد از اسکن دندان های بیمار ، این براکت ها در کمترین زمان ممکن توسط چاپگرهای سه بعدی ساخته می شود تا به این صورت روند درمان سریع تر پیش برود. یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای این تکنولوژی، در جراحی دندان و دهان می باشد. پرینت سه بعدی متناسب با دهان بیمار باعث گردیده که دقت این کار بالا رفته و دندانپزشک به خوبی از وضعیت و موقعیت دندان هایی که باید جراحی شود مطلع شود. کاشت دندان ، پروتز ، ایمپلنت ، ساخت تاج دندان همگی از مواردی کاربرد چاپ سه بعدی در دندانپزکشی هستند.

محتوای پیشنهادی : جهت ادامه ی کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی کلیک کنید.

کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع نظامی

یکی از مهم ترین مواردی که در تولید ابزارهای نظامی لازم است داشتن دقت بالا در این دسته از محصولات است. به واسطه استفاده اعضای ارتش یک کشور از این ابزارهاست که امنیت ملی یک کشور تامین می گردد، در نتیجه باید در تولید این نوع ابزارهای از بهترین امکانات استفاده کرد. پیچیدگی ساختار بیشتر محصولات نظامی نیازمند این است که نمونه های اولیه به سرعت ساخته شود و از همه جهات مورد بررسی قرار گیرد. انجام بررسی و تست های متعدد روی نمونه های اولیه است که در نتیجه یک محصول با کیفیت را ارائه میدهد.

چاپگرهای سه بعدی با تمامی این امکانات در کنار دیگر قابلیت ها، انتخاب بسیار خوبی برای تولید و طراحی در صنایع نظامی می باشد. به همین علت است که ارتش و وزارت های دفاع کشورها از این فناوری برای طراحی و تولید انواع تفنگ ها، انواع پهپادها، ساخت قطعات هواپیما، ساخت تانک و ماشین های نظامی و … استفاده می کنند. با مراجعه به صفحه اصلی سایت پارت آیتک می توانید انواع محصولات ما از جمله اسکنر سه بعدی، فیلامنت و… را مشاهده نمایید.

کاربرد پرینترهای 3d در آموزش

یکی دیگر از کاربردهای پرینتر 3d ، استفاده از آن ها در آموزش است با استفاده از این فناوری درک و یادگیری مفاهیم برای تمامی سطوح علمی افزایش پیدا می کند. آموزش و معرفی پرینترهای 3d  به دانش آموزان میتواند علاوه بر یادگیری روش های کار کردن با پرینتر سه بعدی میتواند ذهن آن ها را خلاق کند. استفاده از آن ها در دانشگاه ها در رشته های مهندسی، استفاده از چاپگرهای 3d می تواند خیلی مفیدتر باشد چرا که دانشجویان می توانند تئوری ها و مباحثی که فرا گرفته اند را به صورت عملی اجرا کنند تا رابطه ی دانش خود با صنعت را به خوبی شناسایی کنند.

کاربرد پرینتر سه بعدی

با استفاده از این دستگاه و عملیات چاپ سه بعدی با صرف کمترین زمان می توان به نتیجه دلخواه رسید . ساخت اجسام در آن به صورت لایه گذاری میکرونی انجام می شود. برای نمونه سازی ، تست قطعات قبل از قالبگیری ساخت ماکت ، ساخت مجسمه ، و ساخت وسایل ابتکاری و…. استفاده از پرینتر سه بعدی خیلی کاربردی است. 3D Printer فایل سه بعدی را دریافت کرده، آنرا به هزاران لایه افقی تقسیم و بر اساس مختصات سه بعدی این لایه های میکرونی را بتدریج روی هم می سازد تا نهایتا شی فیزیکی تکمیل گردد. با پرینتر سه بعدی میتوانید آنچه در ذهن دارید را خلق کنید.

  • قطعات با هندسه پیچیده یا توخالی که دستگاه سی ان سی نمیتواند آن را بسازد میتوانید با 3DPrinter بسازید.
  • برای جلوگیری از صرف هزینه اول نمونه سه بعدی را پرینت میگریم و بعد آن را قالب سازی میکنیم.
  • برای قطعاتی که تحریم هستیم یا توان خرید آن ها را نداریم میتوانیم با پرینتر سه بعدی آن ها را مهندسی معکوس کنیم.
  • با بکار گیری خلاقیت خود اشیای ساخته شده با خلاقیت خود را بفروشید و به درآمد برسید.

کاربرد پرینتر 3 بعدی در صنعت طلا و جواهرسازی

با ورود این فناوری به این عرصه، پس از پیشرفت‌هایی در برنامه‌های تخصصی مدل‌سازی سه بعدی و با استفاده از مواد قابل چاپ بیشتر، طراحان جواهرات بیشتر ترجیح می‌دهند مدل سه بعدی را طراحی کرده و طرح‌های خود را چاپ کنند. چاپگرها قطعاتی را از رزین یا موم بر اساس مدل‌های ایجاد می‌کنند. از مزیت های این کار میتوان بدین مورد اشاره کرد که فایل دیجیتالی را میتوان به آسانی ویرایش کرد و در نهایت این کار را ارزان تر میتواند تمام کند. همچنین با این روش امکان سفارشی‌سازی نیز برای مشتریان آسان میشود بدین صورت که مشتریان نمونه اولیه ی آن را امتحان کنند تا از نظر ظاهر و اندازه ی آن اطمینان داشت در نهایت بعد از مدل‌سازی می‌توان طرح‌های نهایی را به صورت سه بعدی چاپ کرد و با استفاده از جریان کار مشابه جواهرات سنتی، در قالب ریخت.

کاربرد پرینتر سه بعدی در ایران

این فناوری هنوز جایگاه اصلی خود را در ایران به طور کامل پیدا نکرده اما باید بگوییم سرعت شناسایی و رشد خوبی در بازار ایران داشته. به گونه ای که نوعی از آن ها با ساخت ایران روانه بازار شده است و صنایع زیادی آن را شناخته و از آن برای اجرای طرح و ایده از آن استفاده کردند دورنمای بسیار خوبی برای این فناوری در ایران وجود دارد و در سال های آتی استفاده از آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

5/5 - (6 امتیاز)
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.