اخبار و مقالات

طرفداران استیک بشتابید ! کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع غذا
بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

فیلامنت PLA قطر 1.75

مشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

استیک چاپ سه بعدی – کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی

قبل از این اخباری راجعه موارد چاپ سه بعدی  صحبت کرده بودیم و الان است که میخواهیم یک خبر را به علاقه مند یه استیک بدهیم ! کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی نیز بر همه گاه آشکار شده : یک شرکت مهندسی زیستی به نام Novameat در بارسلون از برنامه های استیک چاپ سه بعدی برای ورود به بازار انبوه سال آینده خبر داد. این شرکت چاپگر جدید خود را در کنگره موبایل نمایش داد و به گفته آن ها این شرکت توانایی تهیه استیک تهیه شده با چاپ سه بعدی را با تقلید از بافت گوشت خوک و گوشت خوک دارد. این شرکت در برنامه خود، فروش محصولات خود را به مصرف کنندگان و رستوران هایی که علاقه مند به تولید گوشت گیاهی هستند را دارد.

پرینت سه بعدی استیک گیاهی

همانطور که گفتیم شرکت Novameat که تولید کننده این استیک گیاهی است برای ساخت استیک گیاهی چاپ سه بعدی شده  از لوبیا، جلبک، عصاره چغندر استفاده کرده است که ترکیب این ها بافت فیبری، شبیه به گوشت دارد. بدین صورت که با استفاده از فناوری های دستگاه مواد جایگزین را به شکل فیبرهای نازکی بریده تا بافت ماهیچه ای شبیه به نمونه واقعی ساخته شود. طبق گزارشات شرکت تولید کننده استیک مذکور در ۲۰۲۱ در بازارهای اسپانیا و ایتالیا عرضه می شود. با وجود آنکه محققان Novameat توانسته اند استیکی با ظاهری بسیار واقعی بسازند، اما طعم آن هنوز واقعی نیست. محققان امیدوارند با استقبال خوبی از این محصول روبرو شوند نکته ی مهم تولید این گوشت این است که با استفاده از فناوری میکرو فیبرهایی با قطر ۱۰۰ و ۵۰۰ میکرون تولید می کند. قیمت استیک گیاهی پرینت سه بعدی ۱.۵۰ دلار است اما طبق گفته ی شرکت Novameat  با تولید انبوه قیمت نهایی نیز کاهش می یابد.

استیک گیاهی پرینت سه بعدی

استیک گیاهی پرینت سه بعدی – کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

درايور استپر موتور A4988 سبز رنگ / Reprap A4988 Stepper Motor Driver

66,000 تومان66,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

توسعه استیک های گیاهی با چاپ سه بعدی

Novameat در سال 2018 تاسیس شد ، ایده بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Giuseppe Scionti است که بیش از یک دهه به عنوان محقق و استادیار در زمینه مهندسی بافت کار می کند.

چشم انداز Scionti تهیه جایگزینی برای سایر محصولات غذایی فاقد گوشت بود که به طور مداوم از بافت و طعم گوشت تقلید می کند ، در حالی که تأثیر منفی دامداری بر محیط زیست را کاهش می دهد.

در سال 2014 ، او حق ثبت اختراع زیست مواد “هوشمند” حاوی نانوذرات مغناطیسی را که شامل ترکیب مهندسی بافت و چاپ بیولوژیک با استراتژی های مدرن گاسترونیکی است ، ایجاد کرد “ایجاد یک سیستم پیشرفته با قابلیت تولید مواد غذایی با پروتئین بالا و ظاهری فیبری ، درست مثل گوشت. ”

پس از سالها توسعه مواد ، Scionti خمیری مایل به قرمز متشکل از موادی مانند برنج ، نخود فرنگی و پروتئین جلبک دریایی که حاوی اسیدهای آمینه با خواص تغذیه ای است ، ایجاد کرد که می تواند با استفاده از چاپگر سه بعدی سفارشی به شکل فیله درآید. سپس استیک “پخته” می شود تا بافت آن بیشتر شود.

قابلیت های مهندسی زیستی و فناوری چاپ سه بعدی این شرکت از آن زمان به میزان قابل توجهی بهبود یافته است ، به طوری که محصولات فعلی استارت آپ شامل محصولات گیاهی “استیک 2.0” و “گوشت خوک 2.0” آن با استفاده از تولید مواد افزودنی تولید می شود.

ورود پرینتر سه بعدی در صنایع غذایی – کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی

اگر چه کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی هنوز در حال توسعه است ولی در چند سال اخیر در این زمینه پیشرفت خوبی حاصل شده در سال گذشته ، استارت آپ چاپ سه بعدی مواد غذایی Redefine Meat از استیک گیاهی رونمایی کرد  در ماه فوریه ، این شرکت 29 میلیون دلار برای حمایت از راه اندازی تجاری خود قرار داد و به گفته ی وی قصد دارد تا سال 2030 به بزگترین شرکت گوشت جهان تبدیل شود.

از طرفی استارتاپ های سازنده فناوری غذایی اسرائیلی SavorEat و MeaTech نیز دست به کار شده اند شرکت SavorEat در اولین پیشنهاد عمومی خود در بورس اوراق بهادار تل آویو 13 میلیون دلار سرمایه جمع کرد اما MeaTech ساختار گوشت گاو را چاپ کرد.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

نمایشگر (LCD)و کنترلر فول گرافیک 12864 / 12864LCD Smart Controller

572,000 تومان572,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

مزایای کاربرد چاپ سه بعدی غذا

  • پرینت سه بعدی غذا و صرفه‌جویی در زمان

با پرینت سه بعدی خوراکی‌، مدت زمان کمتری نسبت به روش سنتی صرف میشود زمان کمتری برای تهیه مواد غذایی نسبت به روش‌های سنتی صرف می‌شود. در واقع می‌توان انجام کارهای خسته‌کننده و تکراری مانند تهیه‌ی خمیر را به پرینتر سپرد و حین پرینت مواد غذایی توسط چاپگر، به سایر فعالیت‌‌ها پرداخت.

  • پرینت سه بعدی غذا طبق رژیم و سلیقه شما

این کار به مشتریان این قابلیت را میدهد تا وعده های غذایی خود را مطابق با سلیقه و رژیم خود تهیه کنند.

  • کاربرد پرینت سه بعدی در غذا و خلاقیت برای کودکان بدغذا

کودکانی که به سختی غذا میخورند میتوان با این کار غذا را در شکل و رنگ های متوعی تهیه کرد و اشتیاق کودکان برای خوردن آن مواد غذایی را دو چندان کرد همچنین این کار برای علاقه‌مندان به آشپزی، اختیار بیشتری را به همراه دارند چرا که میتوانند غذا را در شکل و طرح مد نظر تحویل بگیرند در صورتی که خودشان بخواهند این کار را انجام دهند امری زمان بر خواهد بود.

  • سازگار با محیط زیست

برای این کار میتوان به عنوان منبه پروتئین از جلبک، برگ و حتی حشرات هم استفاده کرد. که حشرات گزینه ی خوبی برای جایگزینی گوشت خواهند بود  زیرا حشرات متان کمتری تولید کرده آب کمتری مصرف میکنند. برای این کار حشرات را به آرد پروتئینی تبدیل کرده و مصرف میکنند.

  • ساخت غذا در فضا

مدیریت منابع در سفر به مریخ چالش زیادی دارد تهیه‌ی غذا در فضا کار آسانی نیست تولید پیتزا پنیری به عنوان یک جایگزین خوب برای غذای سنتی در فضا میتواند به کمک فضانوردان بشتابد بدین گونه که فضانوردان روسی برای اولین بار با استفاده از سلول گوشت توانستند گوشت را به صورت سه بعدی اجرا کنند که قطعا با گذست زمان و پیشرفت های بیشتر میتوان غذاهای بیشتری را به عنوان غذای سالم برای فضانوردان آماده کرد.

  • امکان بازیافت مواد غذایی

بر اساس آمار سالانه 1 تریلیون دلار، غذا در سراسر جهان هدر می‌رود. شکرت لونایو با جمع آوزی این گونه زباله ها و با داشتن تیم تحقیقاتی و به کارگیری دانش توانسته است از ضایعات مواد غذایی برای ایجاد پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر و تولید اسباب‌بازی‌های مقاوم، دستگاه‌های پزشکی و فروش فیلامنت استفاده ‌می‌شود.

غذاهای قابل تولید با پرینت سه بعدی – کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی

موادی که بتوان آن ها را به صورت پوره درآورد قابلیت این نوع تولید سه بعدی را دارند و نکته ی حالب این است که هر چیزی که می خواهید پرینت کنید باید از یک مکانیزم به شکل سرنگ عبور کند تا درون ظرف اکسترود شود. پرینت غذا بسیار شبیه به پرینت معمولی با فیلامنت است چرا که مواد خام نمیتوانند مثل فیلامنت ها دور قرقره باشد و باید مقداری خمیری شکل باشد. همانطور که گفتیم مواد برای این این نوع تولید باید به صورت خمیری باشد به عنوان مثال :

  • شکلات و قندها
  • خمیر کلوچه
  • محصولات لبنی
  • ماکارونی، گندم و غلات
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • پیتزا (البته کاربران باید افزودنی های مد نظر خود را به صورت دستی روی آن ها بپاشند)

سخن آخر

درست است که در ایران پرینتر های سه بعدی غذا نیست اما با سرعت این فناوری میتوان در آینده ای نه چندان دور در رستوران ها و دیگر مراکز آن ها را تصور کرد. با توجه به مطالب بالا به کاربرد چاپ سه بعدی در صنایع غذایی اشاره کردیم همچنین یک نمونه اجرایی تولید استیک با چاپ سه بعدی را  نیز به تصویر کشیدیم. و از طبفی همانطور که در مطالب قبل، با کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی  ، کاربرد چاپ 3 بعدی در لباس و… نیز آشنا شدید به طور کلی میتوان گفت پیرینتر سه بعدی ، تبذیل ایده به واقعیت است. پس برای خرید آن تردید نکنید و از یک فروشگاه مطمئن آن را تهیه کنید تا از خدمات پشتیبانی و قیمت آن نیز مطمئن باشید. در مجموعه پارت آیتک آرائه دهنده انواع پرینتر سه بعدی ، فروش اسکنر سه بعدی ، فروش پرینتر سه بعدی  میتوانید محصول مورد نظر خود را پیدا کنید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید آن ها بهترین گزینه را به شما پیشنهاد میدهند.

  • آدرس : اصفهان شهرک صنعتی امیر کبیر ، خیابان کار و کارگر ، ساختمان بلوک 10 ، پلاک 19
  • پشتیبانی فروشگاه : 09034445286
  • پیام در واتس آپ : 09034445286
امتیاز بدهید
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.