اخبار و مقالات

فناوری تکنولوژی پیشرفته SLA در پرینتر سه بعدی

تکنولوژی SLA به کار رفته در پرینتر سه بعدی

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

پرینتر سه بعدی Ender 3 Max Neo کریلیتی / Creality Ender-3 Max Neo 3D printer

28,340,000 تومان28,340,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

 پرینتر سه بعدی و تکنولوژی SLA

تکنولوژی SLA یا به عبارتی استریولیتوگرافی یک فرآیند تولید افزودنی پرینتر سه بعدی است که در خانواده شکل دهی پلیمرها جهت رسیدن به محصول نهایی قرار می گیرد . در روش SLA یک قطعه، با انتخاب لایه به لایه پلیمر توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) تولید می گردد.

تکنلوژی SLAمواد مورد استفاده در تکنولوژی SLA، پلیمرهای حساس به نور (رزین) هستند که در قالب مایع قرار می گیرند و توسط فرآیند پلیمریزاسیون تبدیل به جسم جامد می شوند.

رزین به کار رفته در روش SLA

رزین به کار رفته در روش SLA

در روش SLA برای به وجود آوردن یک شی سه بعدی، یک پایه نگهدارنده ساخته که قابلیت غوطه ور شدن در تانک شفاف پر از رزین را داشته باشد.

پایه نگهدارنده برای تکنولوژی SLA

پایه نگهدارنده برای تکنولوژی SLA

SLA از آن جهت معروف بوده که اولین تکنولوژی به کار گرفته شده در دستگاه های چاپ سه بعدی می باشد. مخترع این تکنولوژی، آن را در سال 1986 ثبت نموده است.

اگر قطعات با دقت بالا و سطحی صاف موردنیاز است، SLA ارزان ترین تکنولوژی در دسترس است، بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که طراح مزایا و محدودیت های فرآیند تولید را به طور کامل بداند.

تکنولوژی SLA

SLA در بسیاری از جنبه ها شبیه به DLP، یکی دیگر از تکنولوژهای چاپ سه بعدی است. برای سادگی، دو تکنولوژی را می توان با هم برابر دانست. تفاوت اصلی این دو روش در آن است که SLA جهت سفت کردن از لیزر استفاده می کند در صورتی که DLP با یک پروژکتور نور این عمل را انجام می دهد.

تکنولوژی SLA

روش SLA چطور کار می کند؟

1- در ابتدا صفحه دستگاه در داخل مخزن فتوپلیمیر فرو رفته و در فاصله ای به اندازه ارتفاع یک لایه که برای تشکیل سطح جسم باید ساخته شود می ایستد.

2- سپس لیزر UV لایه را به وسیله انتخاب کردن و سفت کردن رزین ایجاد می کند، بدین صورت که پرتو لیزر در مسیر از پیش تعیین شده توسط مجموعه ای از آینه ها متمرکز می گردد.

3- زمانی که یک لایه به پایان رسید، پلت فرم در یک فاصله ایمن قرار گرفته و تیغه ی تمیز کننده سطح را صاف می کند و صفحه دستگاه به اندازه یک لایه ی دیگر بالاتر می رود و همین پروسه تکرار شده و ادامه می یابد تا قطعه نهایی شکل گیرد.

4- پس از چاپ، معمولا قطعه دارای کیفیت خوب و در محدوده سبز قرار داشته و نیاز به عملیات تکمیلی نخواهد داشت، در صورتی نیاز به عملیات تکمیلی تحت نور UV پیدا خواهد نمود که خواص مکانیکی و حرارتی بسیار بالایی موردنیاز باشد.

تکنولوژی SLA

نحوه کارکرد تکنولوژی SLA

مشخصه های روش SLA

در سیستم SLA، اکثر پارامترهای چاپ توسط سازنده ثابت می شود و نمی توان آن ها را تغییر داد. تنها ورودی ها ارتفاع لایه و جهت قطعه می باشد. (جهت قطعه بر اساس محل ساپورت ها تعیین می گردد.)

ارتفاع لایه معمولی در SLA بین 25 تا 100 میکرون بوده و ایجاد لایه هایی با ارتفاع کمتر نیاز به ایجاد منحنی های هندسی دقیقتر دارد که زمان و هزینه ساخت را افزایش داده و این احتمال که  قطعه به صورت موفق چاپ نگردد را افزایش می دهد، ارتفاع لایه ای 100 میکرون برای اکثر کاربردهای عمومی مناسب است.

اندازه ساخت نیز یکی دیگر از پارامترهای مهم برای طراح است، اندازه ساخت بستگی به نوع دستگاه SLA دارد. به طور کلی دو نوع دستگاه SLA وجود دارد: 1- ایجاد لایه از بالا به پایین -2- ایجاد لایه از پایین به بالا

امتیاز بدهید
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.