اخبار و مقالات

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی SLA

همه چیز راجع به پرینتر سه بعدی SLA
بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

پرینتر سه بعدی Ender 3 Max Neo کریلیتی / Creality Ender-3 Max Neo 3D printer

28,340,000 تومان28,340,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

پرینتر سه بعدی SLA

در این مقاله قصد داریم پرینتر سه بعدی SLA را به طور کامل بررسی کنیم : تکنولوژی SLA یا استریولیتوگرافی یک پروسه ساخت از خانواده فتوپلیمریزاسیون VAT است که در این تکنولوژی قطعه به صورت انتخابی با استفاده از لیزر  UV به صورت لایه به لایه رزین را جامد می کند. متریال هایی که در این پرینتر سه بعدی استفاده می شوند به نور حساس هستند و با قرار گیری در معرض نور UV جامد می شوند.

میتوان گفت پرینتر سه بعدی SLA اولین زیرتکنولوژی برای پرینترهای سه بعدی بوده که در سال 1986 و به نام چارلز هال ثبت ‌شده این طور به شما بگوییم اگر برای پرینت سه بعدی یک قطعه به دقت بالا ، سطح صاف و قیمت پایین نیازمند هستید، پرینتر سه بعدی SLA یک انتخاب مناسب برای شماست.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

پرینتر سه بعدی Ender3 V2 Neo کریلیتی / Creality Ender-3 v2 Neo 3D printer

21,789,100 تومان21,789,100 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

نحوه ی کار پرینتر سه بعدی SLA

در زیر نحوه ی کار پرینتر سه بعدی اس ال ای را به طور کامل بررسی میکنیم :

  1. ابتدا صفحه‌ی ساخت در یک مخزنی از فوتوپلیمر قرار میگیرد به گونه ای که تنها یک لایه رزین روی صفحه قرار بگیرید
  2. سپس لیزر ماورا بنفش به صورت انتخابی (تنها بر نقاطی می تابد که نرم افزار برای آن مشخص کرده) شروع به پخت این لایه از رزین و جامدسازی آن می‌کند. این اشعه‌ های لیزر با استفاده از آینه هایی که galvos نام دارند بر روی مسیرهای از پیش تعیین‌شده می‌تابد. مقطع قطعه‌ی  به‌طور کامل با لیزر ماوراءبنفش اسکن می‌شود تا کاملا جامد شود.
  3. بعد از جامد سازی و ساخت یک مقطع صفحه‌ی ساخت به‌اندازه‌ی یک‌لایه جابه‌جا می‌شود تا لایه ی بعدی برای شورعی مجدد آماده شود. رزین به‌طور یکنواخت روی لایه قبل قرار میگیرد تا جایی این کار ادامه دارد که قطعه به طور کامل ساخته شود.
  4. بعد از اتما مکار قطعه برای بهبود خواص مکانیکی و گرمایی نیاز به پرداخت دارد. به این صورت که مجدداً قطعه باید تحت اشعه‌ی ماوراءبنفش قرار بگیرد.
  5. طی فرآیند پلیمریزاسیون رزین مایع به جامد تبدیل میشود در طی فرآیند جامدسازی، زنجیره‌های کربنی مونومر که رزین مایع را شکل می‌دهد، در اثر برخورد اشعه‌ی ماوراءبنفش با یکدیگر پیوندهای مستحکمی را شکل میگیرد که نهایتا رزین ها جامد میشود. این فرآیند قابل برگشت نیست و دیگر راهی برای تبدیل قطعه ساخته شده با پرینتر سه بعدی SLA به رزین مایع وجود ندارد و اگر این قطعه را حرارت دهید دیگر این قطعه ذوب نمیشود بلکه میسوزد.
نحوه ی عملکرد پرینتر سه بعدی SLA

نحوه ی عملکرد پرینتر سه بعدی SLA

مواد مورداستفاده در پرینتر سه بعدی SLA

در پرینتر های fdm که با استفاده از فیلامنت ها کار میکردند اما مواد کاربردی در پرینتر سه بعدی SLA رزین مایع است که قیمت آن ها با توجه به نوع آن میتواند بین 50 دلار تا 400 دلار (مانند رزین ریخته‌گری و دندان‌پزشکی) متفاوت باشد. پرینترهای SLA صنعتی مواد بیشتر را نسبت به نوع رومیزی آن استفاده میکند.  متریال های SLA و DLP شکننده تر از متریال های پرینتر های سه بعدی FDM یا SLS هستند. قطعه هایی که با پرینتر SLA ساخته می شوند برای قطعات که تحت فشار باشد مناسب نیست . در این جا ما قصد داریم رایج ترین رزین های مورد استفاده در روش تکنولوژی SLA و کاربردهای آن ها را شرح دهیم. در جدول زیر به نکات مثبت و منفی رزین های موجود در بازار میپردازد :

متریال ها ویژگی ها
رزین استاندارد
  • سطح نرم و دقیق
  • نسبتا شکننده
رزین با جزئیات
  • دقت ابعادی بالاتر
  • هزینه بیشتر
رزین شفاف
  • شفافیت بالا
  • نیازمند عملیات زمان بر پرداخت برای رسیدن به شفافیت ایده آل
رزین قالبگیری
  • استفاده برای ساخت قالب
  • درصد پایین خاکستر پس از تبخیر
رزین بادوام (تاف)
  • خواص مکانیکی مشابه ABS و PP
  • مقاومت گرمایی پایین
رزین مقاوم حرارتی
  • مقاوم در برابر حرارت زیاد
  • قابل استفاده برای تزریق پلاستیک
  • هزینه بالا
رزین دندانپزشکی (دندانسازی)
  • زیست سازگار ( Biocompatible)
  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • هزینه بالا
رزین انعطاف پذیر
  • انعطاف پذیری مشابه لاستیک
  • دقت ابعادی پایین تر

رزین استاندارد:

از این رزین برای چاپ عمومی معمولا استفاده میشود و می تواند جزئیات را با رزولوشن پایین تر از 25 میکرون ارائه دهد. این رزین ها از مواد استاندارد به کار رفته در روش FDM شکننده ترند. از این رزین برای مدل سازی اولیه که کاربرد زیادی ندارند مناسب خواهد بود.

رزین شفاف:

از این رزین شفاف که یک رنگ آبی بسیار کمرنگ است برای مدل هایی است که نیاز به شفافیت و سطحی صاف دارند کاربردخواهد داشت و میتوان گفت یک ماده ی ایده آل برای مدل های بصری با قابلیت های محدود است.

رزین مهندسی:

تولیدکنندگان رزین تکنولوژی SLA با شبیه سازی پلاستیک مهندسی از موادی مثل ABS مانند رزین های قابل انعطافی با قابلیت کارکرد در دمای بالا ارائه می دهند که مشخصات خوبی از لحاظ مهندسی دارند.

ساخت قطعات صنعتی با استفاده از پرینتر سه بعدی SLA

ساخت قطعات صنعتی با استفاده از پرینتر سه بعدی SLA

رزین دندانپزشکی:

برای ارتودنسی های عمومی از رزین های عمومی استفاده می شوند. این رزین ها دقیق و با دوام بوده و از طریق پیش پخت قبل جراحی، استرلیزه می شوند. از این رزین ها در صنعت دندانپزشکی استفاده ی فراوان میشود.

رزین قالب گیری:

جزئیات بسیار کوچک توسط این رزین با ابعاد حداقل 2/0 میلیمتر قابل چاپ است از این رزین ها در ساخت جواهر و جهت کارآیی های مختلف در ریخته گری استفاده میشود.

ساخت جواهرات با استفاده از پرینتر سه بعدی SLA

ساخت جواهرات با استفاده از پرینتر سه بعدی SLA

رزین ماموت:

از این رزین برای چاپ مدل های بسیار بزرگ تا ابعاد 700×800×2100 میلیمتر با کیفیت بالا استفاده میشود. این ماده دارای سطحی صاف و مقاومت مکانیکی متوسط است.

رزین خاکستری:

برای ایجاد یک ماده با کیفیت با جزییات بالا از این رزین استفاده میشود از این رزین خاکستری برای ساخت مدل های بصری مانند مجسمه سازی استفاده میشود.

محتوا پیشنهادی : برای اطلاع راجع به درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی کلیک کنید.

ساخت مجسمه سازی با رزین پرینتر سه بعدی SLA

ساخت مجسمه سازی با رزین پرینتر سه بعدی SLA

کاربرد پرینتر سه بعدی SLA

مکانیزم کلی پرینتر سه بعدی SLA به این صورت است که لیزر را به صورت انتخابی بر روی سطح رزین فوتوپلیمر می‌تابانند. با تاباندن نور لیزر، رزین لایه‌ به‌ لایه جامد می‌شود تا در نهایت به شکل مطلوب ساخته شود. به طور کلی می‌توان گفت پرینتر سه بعدی SLA برای کاربردهای همچون جواهرسازی، دندان‌سازی، نمونه‌های مورد استفاده در ریخته‌گری دقیق و کاربردهایی از این دست مناسب‌تر است. از طرف دیگر قیمت بالای دستگاه و همچنین مواد اولیه‌ی آن، نسبت به پرینتر سه بعدی FDM، پرینتر سه بعدی FDM را انتخابی مناسب‌تر برای بسیاری از کاربردها می‌کند.

محتوا پیشنهادی : برای اطلاعات بیشتر و قیمت اسکنر سه بعدی کلیک کنید.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

پرینتر سه بعدی Ender 3 Neo کریلیتی / Creality Ender-3 Neo 3D printer

19,805,300 تومان19,805,300 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

مزایا و معایب پرینتر سه بعدی SLA

مزایا

  • توانایی ساخت قطعات با دقت بالا 
  • توانایی ساخت قطعات با سطح صاف 
  • قابل استفاده از رزین‌هایی برای کاربردهای خاص مثل رزین‌ شفاف، انعطاف‌پذیر و مخصوص ریخته‌گری

معایب

  • قطعات تولیدشده معمولا شکننده‌اند و برای ساخت قطعات تحت بار مکانیکی نامناسب هستند.
  • ظاهر قطعات ساخته‌شده با پرینتر سه بعدی SLA اگر تحت تأثیر نور خورشید باشند ضعیف می‌شود.
  • در قطعات ساخته‌شده با SLA همیشه نیاز به استفاده از ساپورت است و به همین دلیل نیاز به عملیات پرداخت برای جدا کردن ساپورت‌ها و از بین بردن اثر آن‌ها بر روی سطح تماس قطعه وجود دارد.

محتوا پیشنهادی : برای اطلاعات بیشتر راجع به قلم سه بعدی کلیک کنید.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

پرینتر سه بعدی Ender-3 S1 pro کریلیتی / Creality Ender-3 S1 Pro 3D printer

30,792,500 تومان30,792,500 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

قیمت پرینتر سه بعدی SLA

نمیتوان قیمت دقیقی برای این پرینتر ها در نظر گرفت چرا که قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد هر چند که پرینتر سه بعدی SLA ارزان در بازار یافت میشود اما به طور کلی میتوان گفت که قیمت پرینتر سه بعدی SLA بین ۵ تا ۸ برابر پرینترهای سه بعدی FDM است. با خرید پرینتر سه بعدی SLA میتوان کیفیت بالاتر با رزولوشن بالاتر را هم داشت.

 

5/5 - (2 امتیاز)
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.