اخبار و مقالات

دقت پرینت سه بعدی

دقت پرینتر سه بعدی و عوامل تاثیر گذار بر آن
بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

فیلامنت PLA قطر 1.75

مشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

دقت پرینتر سه بعدی

باید بگوییم رزولوشن و دقت پرینتر سه بعدی دو مفهوم جدا هستند. به بیان ساده میتوان دقت پرینتر سه بعدی را میزان نزدیکی قطعه ی پرینت سه بعدی شده با مدل اولیه ی کامپیوتری آن است و هر چه ابعاد قطعه ی ساخته شده به قطعه ی طراحی شده بیشتر باشد بدین معنی است که دقت آن بیشتر است. هر چند ممکن است شما تعاریف دیگری از دقت شنیده باشید. مثلا در بعضی از موارد دقت در هر کدام از محورهای X و Y جداگانه بیان می شود. مثلا دقت یک پرینتر سه بعدی در محور X و Y برابر با mµ42± است این جمله یعنی این پرینتر سه بعدی در راستاهای X و Y ممکن است حداکثر تا 42 میکرومتر دچار خطا شود.

متغیرهای دقت پرینت سه بعدی

برای بررسی دقت قطعه چاپ شده از پارامترهای زیر استفاده می شود:

  1. دقت ابعادی : از معدود ساندگان ماشین آلات و تامین کنندگان هستند که دقت مورد انتظار قطعات را بیان می کنند.
  2. تاب برداشتن یا شیرینکیج : ممکن است در حین مراحل کار قطعه دچار انقباض و تغییر سایز شود و این به شدت طراحی بستگی دارد اما برخی از فرایندها قطعاتی را تولید می کنند که ذاتاً بیشتر در معرض تاب برداشتن یا شیرینکیج هستند.
  3. الزامات ساپورت : برای بسیاری از فناوری ها ، مقدار ساپورت بر میزان چاپ یک سطح یا ویژگی تأثیر می گذارد. نکته منفی این است که ساپورت بر روی سطح قطعه تأثیر می گذارد زیرا باید برداشته شود.
بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

درايور استپر موتور A4988 سبز رنگ / Reprap A4988 Stepper Motor Driver

66,000 تومان66,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

نحوه ی اندازه گیری دقت پرینتر سه بعدی

برای اندازه گیری دقت پرینتر سه بعدی باید یک قطعه پرینت شود و بعد با اسکنر سه بعدی قطعه ی چاپ شده اسکن شود و در نهایت با مدل سیستمی آن مقایسه شود. البته که اختصاص دادن یک عدد ثابت برای دقت کار دشواری و گاها غیر ممکن است .در ادامه ی مطلب به عوامل تاثیر گذار بر دقت پرینتر سه بعدی اشاره میکنیم که دقت میتواند در طول زمان و شرایط متفاوت متغیر باشدبه طور مثال از این عومل میتوان به نحوه ی قرارگیری یک قطعه بر روی صفحه ی کار، جنس و حتی رنگ ماده ی مصرفی اشاره کرد.

دقت پرینت سه بعدی

دقت پرینت سه بعدی

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

نمایشگر (LCD)و کنترلر فول گرافیک 12864 / 12864LCD Smart Controller

572,000 تومان572,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

عوامل موثر بر دقت پرینت سه بعدی

در پرینترهای سه بعدی، چهار حوزه ی مهندسی مکانیک، الکترونیک، نرم افزار و مواد با هم همکاری میکنند تا ساز و کاری را برای ساخت اجسام به وجود آورند. به همین خاطر مواردی که در بهینه کردن این ساز و کار نقش دارند بسیار گسترده اند مثلا اگر در یک پرینتر سیستم الکترونیکی دچار نقض شود می تواند بر کارایی مکانیکی دستگاه هم تأثیر مستقیم بگذارد. بیایید قبل از بررسی عوامل موثر بر دقت پرینتر ، ابتدا مراحل کار را بررسی کنیم :

  • گام اول : طراحی مدل در نرم افزار
  • گام دوم : آماده سازی مدل در نرم افزار
  • گام سوم : پرینت
  • گام چهارم : پرداخت نهایی مدل

بروز خطا و کاهش دقت میتواند در هر کدام از مراحل بالا شکل بگیرد پس اگر قصد دارید که از دقت پرینتر سه بعدی خود مطمئن شوید، باید فاکتورهای مختلف را در هر کدام از این گام ها را بررسی کنید:

بررسی دقت پرینتر در مدل سه بعدی اولیه

اولین گام برای شروع تهیه ی یک مدل سه بعدی کامپیوتری است و همین گام می تواند که تأثیر زیادی بر دقت پرینت سه بعدی داشته باشد. بهتر است برای طراحی باید به نکات زیر توجه کنید:

  • این پرینتر های سه بعدی مانند همه ی ابزارها دارای محدودیت های مختص به خود در فرآیند ساخت هستند که طراح باید به این موارد مسلط باشند که طرح بوجود آمده نقص نداشته باشد و در دقت پرینت سه بعدی تاثیر نگذارد.
  • فرمت های ورودی نرم افزارهای اسلایسر، مدل سه بعدی را با مش های هندسی تعریف می کنند و به همین خاطر است که مش بندی باید به درستی انجام شود. دو اشتباه رایجی که در مش بندی مدل سه بعدی رخ می دهد این است که : مش ها درشت و با زوایای بزرگ انتخاب میشوند که اینگونه می تواند باعث شود تا در هنگام پرینت سه بعدی صفحات منحنی، چند ضلعی شوند. مشکل دوم : انتخاب مش های بسیار ریز و با زوایای کوچک باعث زیاد شدن حجم فایل تولید شده است که نرم افزار اسلایسر در بازخوانی آن دچار خطا میشود. پس دریافتیم که مش بندی در دقت پرینت سه بعدی تاثیر زیادی دارد.
تنظیمات نرم افزار اسلایسر

بعد از اطمینان از صحیح بودن فاکتور ها در نرم افزار ، باید مدل را به پرینتر وارد کنیم معمولا در نرم افزارهای اسلایسر ، می توان بسیاری از فاکتورهای فرآیند پرینت را مانند سرعت پرینت سه بعدی، دمای نازل پرینتر سه بعدی و نرخ تزریق مواد تنظیم کرد.

ساختار مکانیکی

اختلال در کارکرد هر یک از اجزای پرینتر میتواند منجر به تغییر در دقت پرینت سه بعدی شود مثلا تسمه ها باید کشیدگی مناسبی داشته باشند و با پیچ به راحتی حرکت کنند و یا فاصله ی نازل تا صفحه ی ساخت به درستی باشد و از کالیبراسیون دستگاه اطمینان حاصل شود.

انتخاب قطر نازل باید بر اساس پارامترهای خروجی مشخص شود در پرینتر FDM قطر نازل ها قابل تغییر هستند به طور کلی با ید بگوییم هرچه قطر نازل پرینتر سه بعدی FDM کمتر ، دقت قطعه ی نهایی بیشتر است اما قطر کم نازل هم معضلات مربوط به خودش را دارد.

اهمیت مواد اولیه

مواد اولیه تاثیر زیادی در دقت پرینت سه بعدی برای قطعات نهایی خواهد داشت. پرینتر سه بعدی FDM طرفداران زیادی دارد که همین علت باعث شده تا تولید کنندگان بسیاری به تولید فیلامنت بپردازند و همین علت زیاد بودن این شرکت ها باعث شده تا فیلامنت ها با کیفیت های متفاوتی در بازار وجود داشته باشد و در این زمان استفاده از فیلامنت بی کیفیت میتواند تأثیر زیادی بر دقت پرینت سه بعدی بگذارد. پیشنهاد ما این است که برای خرید فیلامنت با کارشناسان متخصص ما در این زمینه مشورت کنید.

پرداخت نهایی قطعه

در بیشتر اوقات باید بعد از اتمام کار قطعه ی نهایی پرداخت شود و این کار را به منظور جدا کردن ساپورت از قطعه ، افزایش کیفیت سطح کار ، بهبود خواص مکانیکی و گرمایی و تغییر رنگ قطعه انجام میشود و برای این منظور میتوان از روش های مکانیکی و شیمیایی استفاده کرد که امکان تغییر در ابعاد قطعه وجود دارد. اگر ابعاد این قطعات برای شما مهم است در پرداخت نهایی که احتمال تغییر ابعاد وجود دارد این موضوع را در نظر داشته باشید.

 آزمون و خطا

از آنجایی که میتوان حوزه ی پرینت سه بعدی را یک روش جدید دانست ممکن است جوانبی بررسی نشده داشته باشد و منابع فنی محدود داشته باشد برای همین آزمون و خطا بهترین گزینه برای افزایش دقت پرینت سه بعدی است شما میتوانید یک مدل به طور تست برای خود انتخاب کنید و ظرفیت های پرینتر را به چالش بکشید و بعد از پرینت آن را به طور دقیق اندازه بگیرید و با مدل اولیه ی آن مقایسه کنید در آخر هم خطاهای موجود را در مدل کامپیوتری اولیه اعمال کنید. با تکرار این فرآیند می توانید به بیشینه ی دقت پرینتر سه بعدی خودتان برسید.

سخن آخر

در بالا دقت پرینت سه بعدی و عوامل تاثیر گذار بر آن را بررسی کردیم و دریافتیم یکی از عوامل مهم برای بررسی دقت و بالا بردن آن، نوع و کیفیت مواد اولیه است که اگر مواد اولیه با کیفیت پایین تهیه کنیم در دقت پرینت سه بعدی تاثیر منفی خواهد داشت پس در خرید آن دقت کنید که از جای معتبر و برند معتبر تهیه کنید. در بالا به آموزش بررسی دقت پرینت سه بعدی نیز پرداختیم که بعد از پرینت قطعه آن را اسکن کنید و با نمونه طراحی شده در سیستم مقایسه کنید. شما عزیزان میتوانید برای خرید مواد اولیه و اسکنر و پرینتر و قطعات به وب سایت پارت آیتک مراجعه کنید و با خیالی آسوده خرید کنید.

[/vc_column][/vc_row]

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.