اخبار و مقالات

تفاوت لید اسکرو با بال اسکرو چیست؟

تفاوت لید اسکرو با بال اسکرو
بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

فیلامنت PLA قطر 1.75

مشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

تفاوت لید اسکرو با بال اسکرو

تفاوت لید اسکرو و بال اسکرو چیست ؟ این سوالی است که که ممکن است با شنیدن آن دو قطعه به ذهن شما می آید در این مقاله قصد داریم به تفاوت لید اسکرو با بال اسکرو را بررسی کنیم برای این کار ابتدا به معرفی لید اسکرو میپردازیم تا مهندسان راحتتر بتوانند از میان این پیچ‌های انتقال نیرو بهترین گزینه را انتخاب کنند.

لید اسکرو چیست؟

لید اسکرو یا پیچ لید اسکرو نوعی شفت رشته ای یا همان پیچ است که یک مهره ی ساده روی آن سوار میشود پیچ لید اسکرو بلبرینگ ندارد و به عنوان اتصال دهنده کاربرد دارد و می‌تواند حرکت چرخشی را به خطی تبدیل کند. مهره می‌تواند از جنس پلاستیک، پلیمر و برنز باشد و جنس پیچ هم فولاد ضد زنگ است. منعطف بودن ، عملکرد بی صدا و کم هزینه و قابلیت کار کردن بدون نیاز به روان کننده باعث محبوبیت این محصول شده است.

لید اسکرو

لید اسکرو

کاربرد پیچ لید اسکرو:

  • – عملگرهای خطی
  • – دستگاه های پرس و جک ها
  • – ساخت پرینتر سه بعدی
  • – ساخت دستگاه های CNC
  • – ماشین های ریل لغزنده (مانند ماشین ابزار)

انواع پیچ لید اسکرو (بر اساس شکل هندسی):

پیچ لید اسکرو میتواند به اشکال رزوه V شکل، رزوه ذوزنقه ای شکل ، رزوه های دندانه اره ای، رزوه های مربعی شکل باشد.

مزایای پیچ لید اسکرو:

  • توانایی حمل زیاد بار
  • خود قفل شوندگی
  • تعداد قطعات کم
  • اشغال فضای کم
  • روان، بی صدا، تعمیر و نگهداری آسان
  • حرکات خطی دقیق
  • طراحی ساده

بال اسکرو چیست؟

یکی از انواع پیچ های انتقال نیرو، بال اسکرو Ball Screw است که میتواند حرکت چرخشی را به خطی تبدیل کرده و اصطکاک را در طی این فرایند تا حد زیادی کاهش دهد. این ابزارها ترکیبی از پیچ و مهره هستند و بار واردشده بر آن‌ها، در محل قرارگیری مهره‌ها و توسط ساچمه‌های دورانی کنترل و خنثی می‌شود.

با به وجود آمدن لید اسکرو ها مشکلات سیستم حرکت خطی برفع شد اما نه به طور کامل ! به همین خاطر منجر به اختراع پیچ و مهره بال اسکرو شد. اختراع بال اسکرو مشکل لغزش سطوح موجود در لیداسکرو را حل کرده و دنیایی جدید را در برابر صنعت باز کرد. مکانیزم حرکت بال اسکرو همانند حرکت بلبرینگ هاست و در بین سطوح هیچ لغزشی نیست و مبنای حرکت غلتش کامل است.

بال اسکرو

بال اسکرو

اجزای تشکیل دهنده سیستم بال اسکرو چه هستند؟

  • پیچ Screw
  • مهرهNut
  • ساختار بال اسکرو Structure of a ball screw
  • بلبرینگBall bearing
  • سیستم گردشCirculation system

انواع بال اسکرو:

3 نوع بال اسکرو در بازار موجود است که در زیر به آن اشاره میکنیم تفاوت آن ها در نحوه ی چرخش بلبرینگ است.

  1. بال اسکرو گردش خارجی External circulation ball screw
  2. بال اسکرو گردش داخلی  Internal circulation ball screw
  3. بال اسکرو با درپوش انتهایی End cap circulation ball screw

مزایای بال اسکروها

  • بهره‌وری بالاتری دارند و به همین علت گشتاور کوچکتری نیاز دارند.
  • اصطکاک کمتر دارند و این باعث کاهش دما کار میشود.
  • عمر مفید بالایی دارند و به همین خاطر دیرتر نیاز به تعویض دارند
  • برای کار هایی که به سرعت و توان کاری بالا دارند مناسب است

مقایسه ای کلی میان بال اسکروها و لیداسکروها

  1. بال اسکرو و لیداسکرو هر دو برای کاربردهای تبدیل حرکت چرخشی به خطی استفاده می شوند و هر دو کارشان شبیه به هم است اما هر مهندس پروژه می بایست رانش به عقب ، فشار موتور ، سرعت ، دقت هدایت و کارایی لازم برای سازوکار را در نظر بگیرد.
  2. بال اسکرو  با استفاده از بلبرینگ اصکاک خود را به حداقل میزان خود میرساند اما لید اسکرو از سطوح کشویی با اصطکاک زیاد استفاده می کنند.
  3. لیداسکرو بی صدا ، روان ، مقاوم در برابر خوردگی ، خود روان کننده و اغلب ارزان تر بوده و در شرایطی که به سفارشی سازی درطول بالا نیاز است بهتر عمل می کنند.
  4. از نظر کارایی ، به اطر کم صدا بودن لیداسکروها معمولا برای تجهیزات پزشکی مانند پمپ های انسولین و در دستگاه های محاسباتی شخصی مانند رایانه های رومیزی استفاده می شوند. از بال اسکروها با وچود خاصیت های نسبتا پر سر و صدا بودن ، تحمل بار سنگین ، منعطف بودن نسبت به لیداسکرو معمولاً در هواپیما ، فرمان برق ، روبات ها و نیمه هادی ها استفاده می شوند.
  5. یکی از خصوصیت های لیداسکروها این است که خود به خود قفل می شوند ، معمولاً نیازی به اعمال ترمزهای اضافی ندارند ، حتی در مواقعی که در هنگام قطع برق ، بار عمودی را بالا می برید. هر چهع اصطکاک بیشتر باشد قدرت بیشتری برای راندن بار به جلو یا رو به جلو لازم است. بال اسکروها می توانند حرکت مستقیم را به حرکت چرخشی تبدیل کنند و بالعکس. از آنجا که آنها دارای بالبرینگ هستند که اصطکاک را کاهش می دهد ، معمولاً برای راه اندازی آنها به نیروی موتور کمتری نیاز است.
فرق لید اسکرو و بال اسکرو

فرق لید اسکرو و بال اسکرو

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

درايور استپر موتور A4988 سبز رنگ / Reprap A4988 Stepper Motor Driver

46,200 تومان40,700 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

4 فرق لید اسکرو و بال اسکرو

درست است که وظیفه و ساختار کلی بال اسکرو و لید اسکرو به هم شبیه است اما تفاوت هایی هم دارند که همین باعث تفاوت در کارشان میشود در زیر به 4 مورد از تفاوت لیداسکرو و بال اسکرو میپردازیم :

1-میزان تحمل بار

یزان بار قابل تحمل، یک فرق لید اسکرو و بال اسکرو است. در بال اسکرو برای تحمل بار از یک سری ساچمه فلزی چرخنده استفاده می‌شود؛در لید اسکرو با وجو مهره های پلاستیکی و پلیمری تحمل وزن بار کمتری نسبت به بال اسکرو دارندمیتوان از مهره برنجی هم استفاده کرد اما به دلیل افزایش اصطکاک با افزایش بار در این مواقع از بال اسکرو استفاده میشود .

2-دقت

میزان دقت نیز یکی از تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو است بال اسکروها معمولا می‌توانند واکنش‌های شدید را از بین ببرند؛ این در حالی است که در لید اسکروها یک واکنش شدید مانند پس زدن یا عقبگرد در میان پیچ و مهره وجود دارد.  پس دقت بال اسکرو بیشتر است .

3-میزان اصطکاک و بهره وری

میزان اصطکاک یک فرق بال اسکرو و لید اسکرو است که بر روی بهره وری این وسایل هم تاثیر می‌گذارد. به دلیل اینکه در زمان مونتاژ لید اسکرو عناصر کشویی (پیچ و مهره‌ها) بر خط تماس متکی هستند، اصطکاکزیاد میشود. اما در بال اسکروها عوامل چرخنده بر نقطه تحمل بار متکی هستند و همین موضوع اصطکاک را ببه میزان زیادی کم میکند. پس بهره وری لید اسکرو از بال اسکرو کمتر است؛بهره وری بال اسکروها برابر 90 درصد یا بیشتر بوده و لید اسکروها 40 تا 50 درصد بهره وری دارند.

4-تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو از نظر دوام و ماندگاری

تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو از نظر اصطکاک، باعث تفاوت در میزان گرمای تولیدشده توسط آن‌ها نیز میشود. چرا که این گرما به میزان سرعت و اصطکاک بستگی دارد معمولا سرعت بال اسکرو و لید اسکرو با توجه به سرعت بحرانی پیچ محدود می‌شود. در این مورد هم بال اسکرو گرمای کمتری تولید می‌کند و در نتیجه مقاومت بیشتری خواهد داشت؛ به این تریب می‌توان که طول عمر بال اسکرو هم بیشتر است.

بهترین پیشنهاد ما برای شما 😍 خرید کنید 👇

نمایشگر (LCD)و کنترلر فول گرافیک 12864 / 12864LCD Smart Controller

572,000 تومان572,000 تومانمشاوره تخصصی رایگان : 09034445286 📞

فرق بال اسکرو و لید اسکرو در پرینتر سه بعدی چیست؟

مهمترین تفاوت آنها عدم وجود لقی در بال اسکرو می باشد ، همچنین اصطکاک کم مهره با پیچ در بال اسکرو از دیگر برتری آن نسبت به لید اسکرو می باشد.

سخن پایانی

در بالا به تفاوت لیداسکرو و بال اسکرو اشاره کردیم انتخاب بهترین گزینه در میان پیچ‌های انتقال نیرو همواره یکی از چالش‌های اصلی صنعتگران است. با بررسی این تفاوت ها شما راحت تر میتوانید گزینه ی مناسب برای کار خود را پیدا کنید.

سوالات متداول
  • بال اسکرو دارای خاصیت قفل شوندگی است؟

جواب منفی است به خاطر نوع منحنی بودن دنده‌ها، لید اسکرو این خاصیت را دارد اما بال اسکرو این خاصیت را ندارد.

  • بال اسکرو یا لید اسکرو کدام ارزان تر است؟

معمولا قیمت لید اسکرو کمتر از بال اسکرو است. اما برای بهترین پیچ انتقال نباید فقط  قیمت توجه کنید و بهتر است در ابتدا کاربرد هر کدام را بررسی کنید.

امتیاز بدهید
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *